به گزارش دفاع‌پرس از ساری، سردار «فتح الله جعفری» رئیس مؤسسه شهید حسن باقری شامگاه پنجشنبه در سی‌وچهارمین یادواره سرداران و ۳۵۰ شهید شهرستان فریدونکنار با اشاره به تهیه طرح آریو برزن برای بازپس گیری اهواز و آبادان در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: بنی صدر در نامه‌ای به حضرت امام راحل نوشته بود که باید به جنگ پایان داد و دو روز بعد صدام پس از شکست هویزه در بصره به فرمانده خود نشان شجاعت داد و سخنرانی کرد و گفت که به جنگ خاتمه نمی‌دهم و از مناطق اشغال شده ایران بیرون نمی‌رویم و ایران باید شرایط ما را بپذیرد و به خواسته‌های ما پاسخ مثبت دهد.

وی ادامه داد: این سخنرانی و سخن صدام بعثی برای ما فرماندهان ایرانی‌ها بسیار سخت بود و در ستاد جنگ و عملیات جنوب جلسه‌ای با فرماندهان جوان سپاه برگزار شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی دعوت شده بودند تا درباره نامه بنی صدر و فرمان حضرت امام راحل تصمیم گیری شود.

سردار جعفری بیان داشت: در آن جلسه شهید حسن باقری اعلام کرد که جنگ فرصت طلایی برای رشد استعداد‌های ما است و جوانان ما می‌توانند روش‌هایی را با فکر سازنده خود پیدا کنند که دشمن هرگز پی نخواهد برد و ما موفق به شکست دشمن خواهیم بود.

وی با اظهار اینکه در آن جلسه همه فرماندهان از جمله شهید جهان آرا و … حضور داشتند، شهید حسن باقری برای اداره جنگ مطالبی را بیان کردند که حتی امروز نیز برای ما نو و جدید است، تصریح کرد: وی گفته بود ما توان اداره جنگ را داریم، زیرا فرزندان عاشورا هستیم و هدف ما در جنگ کشتار نیست و باید ادبیات خود را در جنگ تغییر دهیم و اسم عملیات و رمز عملیات را عوض کنیم و به نام رمضان، بیت المقدس و … تغییر دهیم.

رئیس مؤسسه شهید حسن باقری تغییر تجهیزات به ایمان محوری را از جمله راهبرد‌ها برشمرد و گفت: جنگ را مردمی کردیم و جوانان پرشور انقلابی را وارد جنگ کردیم و شهید حسن باقری معتقد بود باید سازمان قوی مردمی برای مقابله با دشمن تشکیل دهیم.

وی با اظهار اینکه ساخت خاکریز در جنگ ابداع ایرانی‌ها بود، ادامه داد: اولین جایی که بنی صدر امیدوار شد در تپه‌های الله اکبر بود و فهمید که می‌توان جنگید و شهید باقری معتقد بود که در عملیات باور ما می‌توانیم ارتش عراق را بشکنیم، ایجاد شود.

سردار جعفری تصریح کرد: با سازماندهی گردان‌های مردمی و جنگ شبانه در منطقه الله اکبر و بستن جاده‌ای که نیرو‌های عراقی از آن تردد می‌کردند، در عملیات امام علی (ع) اولین پیروزی ما در جنگ رقم خورد و گام اول با قدرت برداشته شد.

وی حصر آبادان را گام دوم در جنگ بیان کرد و گفت: فرماندهی ما در این عملیات کشف کرد که عراق در شرق کارون متکی به دو پل است و اگر بتوانیم آن را تصرف کنیم تمام لشکر عراق زمینگیر می‌شود و شبانه پل را منهدم کردیم و عقبه عراق از بین رفت و حصر آبادان شکست.

سردار جعفری اضافه کرد: در عملیات فتح المبین ۸۰ هزار نیرو‌های مردمی وارد صحنه دفاع مقدس شدند و دشمن ۱۶ هزار اسیر داد و ۱۷۰ توپ خود را جا گذاشت و ظرف مدت شش روز با حداقل شهید و مجروح، این عملیات با موفقیت انجام شد.

وی ادامه داد: صدامی که پس از شکست هویزه شعار می‌داد پس از عملیات فتح المبین، صدایش در سخنرانی می‌لرزید و پس از آن فرماندهان بهترین طرح عملیاتی را برای خرمشهر طراحی کردند و ۸۰ هزار رزمنده از ۱۲۰ گردان سراسر کشور به خرمشهر آمدند تا از رودخانه کارون عبور کنند و به جاده اهواز – خرمشهر رسیدند و عراق ۲۰ هزار اسیر داد.

رئیس مؤسسه شهید حسن باقری با بیان اینکه ۱۰ روز پس از فتح خرمشهر، عراق به نیروهایش اعلام کرده بود که تمام خاکریز‌ها را صاف کنند، گفت: تحلیل آنان این بود که بسیجیان ما تا پشت خاکریز‌ها پیش می‌روند و تا مرز شهادت دفاع می‌کنند.

وی با اظهار اینکه جوانان بسیجی با فتح خرمشهر و فاو صدام را تحقیر کردند، ادامه داد: هر اسیری از فرماندهان دشمن را می‌گرفتیم اولین حرفشان این بود که نیرو‌های رزمنده بسیجی کمر صدام را شکستند.

رئیس مؤسسه شهید حسن باقری با اظهار اینکه بسیجیان همواره خط شکن بودند، بیان کرد: ۵۰۰ گردان از نیرو‌های مردمی حماسه‌های بزرگ را در دوران دفاع مقدس شجاعانه خلق کردند.

سردار جعفری به حماسه آفرینی‌ها شهید حاج حسین بصیر اشاره کرد و گفت: شهید بصیر یک کتاب ۷۰۰ صفحه‌ای نیاز دارد که سراسر حماسه است و در تک تک عملیات‌ها نقش آفرین بوده است.

رئیس مؤسسه شهید حسن باقری با اظهار اینکه فرهنگ عاشورایی کشور ما را نجات داد خواستار ترویج و اشاعه این فرهنگ در جامعه شد.

منتشرشده در: 17 مهر 1400دسته بندی ها: اخباربرچسب ها: ,

مطالب مرتبط